Pre svega, ja sam neko ko je imao veliku sreću da ima pedagoge, nastavnike i profesore vrhunskog nivoa koji su me pratili od vrtića, preko osnovne škole do gimnazije. Fakultetski nivo je već predstavljao upitnu fazu na ovom polju, gde je bilo zaista svega i svačega.
Dopunjeno: 06. 09. 2023.
I pored viceva koji su godinama vladali u stilu “zatvori-prozor-da-ti-ne-upadne-diploma“ i brojnih skandala koji su poružili svaku ideju akademizma i smislenoti obrazovanja, postoji par stavki zbog kojih je privatni obrazovni sistem već neko vreme počeo da prednjači nad državnim, a evo i zašto.
Prva privatna obrazovna ustanova je vrtić “Stankom bajka”, koji je počeo s radom 1992, da bi godinu dana kasnije i univerzitet “Braća Karić” dobio licencu za rad.
Iako je nekada bilo možda lakše da se dobiju akreditacije, danas recimo postoji Komisija za akreditaciju. Ova komisija propisuje kontrolisane uslove koji se moraju zadovoljiti kako bi nova privatna škola mogla da primi nove i buduće generacije učenika.
Sistem obrazovanja je regulisan sa tri zakona. Tu su Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakon o srednjoj školi i Zakon o visokom obrazovanju. Odredbe ovih zakona se odnose i na privatno obrazovanje, a posebne komisije Ministarstva prosvete dodeljuju akreditacije.
Često deluje lakše da univerziteti i fakulteti zadovolje uslove za akreditaciju spram onih za osnovne i srednje škole. Logično, broj istih je samim tim daleko veći. Postoji veliki broj uslova koje osnovne i srednje škole moraju da zadovolje kao što su specijalni kabineti za praktičnu nastavu, sala za fizičko vaspitanje, kuhinja, ambulanta i obezbeđenje.
Svako privatno ili pravno lice može da osnuje obrazovnu ustanovu, ako ima obezbeđena sredstva u visini potrebnih za godinu dana rada, propisani prostor i opremu, zaposlene nastavnike i tehničko-higijenske uslove. Takođe, osnivač ustanove ne može da bude osuđivano lice, kažu u Ministarstvu prosvete.
Diplome koje je izdala privatna srednja skola i diplome koje je izdala državna srednja škola ne tretiraju se drugačije niti se pravi među njima ikakva razlika. Ista je situaciija i prilikom upisa na fakultete, i to bez obzira da li se radi o privatnim ili državnim fakultetima.
Međutim, suštinska razlika između državnih i privatnih osnivnih i srednjih škola, pa i fakulteta je u tome da se đaci odnosno studenti ne tretiraju isto. Radi se o odnosu prema učeniku. U državnim školama odnos prema učenicima je strogo birokratski i tehnički, uz čast retkim izuzecima, dok se individualnost i krojen pristup učeniku zastupa u svim boljim privatnim ustanovama.
Ovo su glavne prednosti privatnog obrazovanja.
Iako je ranije bilo uvreženo mišljenje da privatne ustanove dopuštaju svim đacima da samo “prođu“, istina je da sve više ulažu pre svega u aktuelne trendove, u moderne materijale, kao i u to da se dovode vrhunski stručnjaci koji će održati predavanja u regularnom toku nastave ili dodatno organizovanim gostujućim predavanjima. Ovo je posebno važno kada su u pitanju privatni fakulteti, jer tu suštinski postoji veća potreba za umrežavanjem i najaktuelnijim znanjem.
Privatne škole i fakulteti ulažu vreme i resurse u to da poznaju svakog djaka tako da njegove slabosti i snage adekvatno jačaju i predoče na tržištu rada ili ga pripreme za dalji tok školovanja. Ukazivanje na potencijalne saradnike, projekte i organizacija sama po sebi značajne su u razvojnom periodu mladih, a ovo je nažalost, sem kod retkih entuizijasta, u državnom školstvu prilično zanemareno.
Državne škole su prinuđene da ogromne resurse plasiraju na kontrole, na administraciju, na ispunjavanje kvota, nastavnici su ogorčeni i oduzeta im je realna kreativnost i sloboda da se prilagode individualnim zakonitostima određene grupe, a uz to su ponekad i sama odeljenja prevelika ili ne postoji adekvatno uveden, sproveden ili osposobljen ICT pribor za rad.
A kada nema osnovnih uslova za rad, uz generacije takozvanih digital natives, ne treba kriviti decu što su im tabla i kreda dosadne, već sistem koji nezgrapno kaska, prostorije koje se sporo adaptiraju, modernizuju i generalno nesves sa najviših nivoa da plata iako nije merilo, mora biti adekvatna i referentna ulozi koju ljudi koji grade buduće generacije imaju. Da bi uopšte radili ono što mogu-pre svega su im neophodni osnovni uslovi.
Pogledajmo udžbenike koji su se prodali za mafiju izdavača ni taljenje, pa su puni grešaka i neverovatnih primera urušavanja osnovne poruke obrazovanja-akademizma. Kada se u udžbeniku za Bahovu kompoziciju “Air“ nađe prevod “Vazduh“ (na sve nepotreban sasvim), kako da deca sama imaju poverenje u taj isti sistem?
Gde je digitalizacija? Gde su dodatni materijali? Gde su veštine za budućnost?
Ono što su privatne škole iznad svega shvatile jeste da se gradi mreža saradnika i budućih potencijalnih poslovnih partnera, što je na državnim ustanovama prepušteno slučaju. Preduzetnički duh i ideja o tome da se vreme ulaže u učenje ali i praksu, kao i važnost povezivanja i dodatnih edukacija više je nekako zastupljena u privatnim kontekstima.
Istina je da je državni sistem stabilnošču taj koji okuplje vrhunske stručnjake, ali ponekad su oni iz sfere teorije, a danas realno postoje profesije kojima je teorija značajno manje važna od prakse, te im je neko ko je manje akademik, a više praktičar značajniji za budućnost.
Ipak, bez obzira na sve ovo, kao neko ko je predavao na privatnim univerzitetima, savetujem da se dobro raspitate. Radeći na jednom privatnom univerzitetu, pored mobinga kojem smo bili izloženi, nisam želela da produžim ugovor, jer je javašluk bio previše šokantan za mene. S druge strane kao profesor na Američkom univerzitetu videla sam do koje mere može da se ulaže u studente i koliko je poštovanje procedura i profesora. Takođe na Institutu za strane jezike sam shvatila koja je razlika i između različitih privatnih škola u sferi neformalnog obrazovanja.
Ovo su licencirani privatnici:
VRTIĆI
“Stankom bajka” – Beograd
“Ana” – Beograd
“Fantasi” – Beograd
“Bejbi palas licej” – Beograd
“Više od igre” – Beograd
“Luna” – Beograd
“Lala i lili” – Beograd
OSNOVNE ŠKOLE
Osnovna škola “Savremena”
Osnovna škola “Vladislav Petković Dis”
Osnovna škola “Kreativno pero”
Osnovna škola “Plavi krug”
Osnovna škola “Ruđer Bošković”
Osnovna muzička škola “Amadeus”
Osnovna škola “Bejza”
Deutsche Scule Belgrad – Nemačka osnovna škola u Beogradu
SREDNJE ŠKOLE
Opšta gimnazija “Milutin Milanković” – Beograd
Prva srpska košarkaša gimnazija – Železnik
Prva privatna ekonomska trgovinska škola – Srbobran
Gimnazija “Crnjanski” – Beograd
Železničko-industrijska škola – Smederevo
Prva privatna ugostiteljsko-turistička škola – Beograd
Ekonomska škola – Novi Beograd
Gimnazija “Ruđer Bošković” – Beograd
Škola opšteg zdravlja i lepote “Milutin Milanković” – Beograd
Škola za esteteiku, stil i kulturu tela – Beograd
UNIVERZITETI I FAKULTETI
MEF – Fakultet za primenjeni menadžment, ekonomiju i finansije
Fakultet savremenih umetnosti
Visoka škola modernog biznisa – Osnovne akademske i master studije
Fakultet za projektni i inovacioni menadžment
Akademija lepih umetnosti
Akademija umetnosti
Beogradska bankarska akademija
Fakultet digitalnih umetnosti
Fakultet informacionih tehnologija – Metropolitan univerzitet
Fakultet informacionih tehnologija – Alfa univerzitet
Fakultet za pravo, javnu upravu i bezbednost
Fakultet za ekologiju i zaštitu životne sredine
Fakultet za ekonomiju i političke nauke
Fakultet za ekonomiju, finansije i administraciju FEFA
Fakultet za evropski biznis i marketing
Fakultet za graditeljski menadžment
Fakultet za informatiku i računarstvo
Fakultet za inženjerski internacionalni menadžment
Fakultet za fizičku kulturu i menadžment u sportu
Fakultet za kompjuterske nauke
Fakultet za kulturu i medije
Fakultet za medije i komunikacije – FMK
Tehnički fakultet
Fakultet za menadžment FM
Fakultet za menadžment u sportu
Fakultet za menadžment nekretnina
Fakultet za međunarodnu ekonomiju
Fakultet za poslovne studije
Fakultet za poslovne studije i pravo
Fakultet za preduzetnički biznis
Fakultet za primenjenu ekologiju – Futura
Fakultet za strateški i operativni menadžment
Fakultet za sport
Fakultet za strane jezike
Fakultet za turistički i hotelijerski menadžment
Fakultet za trgovinu i bankarstvo
Fakultet za umetnost i dizajn
NOVA akademija umetnosti
Poslovni fakultet
Pravni fakultet
Računarski fakultet
SAE Institut
Zabranjeno je preuzimanje dela ili celog sadržaja bez navođenja i linkovanja izvora u skladu s Moodiranje Uslovima korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
© 2011-2023. Moodiranje. Sva prava zadržana. Izrada sajta: ХАЈДУЦИ