fbpx

Ah, ta dosadna upala mišića

Svima nam je jako dobro poznata rečenica: “imam upalu mišića”, kao i bol koji nastaje posle treninga. Većina ljudi ne zna baš tačno ni šta je to. U redovima koji slede personalni trener Ljubiša Pušić objašnjava šta je upala mišića i kako je prevazići.

0

Piše: Ljubiša Pušić

Upala mišića, još poznata i pod nazivom “muskulfiber”, manifestuje se kao osećaj bola u mišićima koji su bili aktivni tokom fizičkog napora otprilike dan do dva po njegovom završetku.

Osim bola, manifestuje se i kroz zategnutost i krutost mišića pa se zbog toga na nju gleda kao nešto negativno, dok je ona upravo suprotno – sasvim obična i normalna pojava kada se mišići podvrgnu treningu odgovarajućeg intenziteta i trajanja.

Ljubiša Pušić - Ljuka Fitness Personalni trener i kolumnista

Svaki intenzivan mišićni rad dovodi do stvaranja i nakupljanja mlečne kiseline.

Naučnici su otkrili da mlečna kiselina igra glavnu ulogu u stvaranju energije tokom vežbanja. Količina stvaranja mlečne kiseline u mišićima zavisi od utreniranosti.

Dakle, mlečnu kiselinu ne treba gledati kao neprijatelja organizma, već naprotiv, ona obezbeđuje gorivo za mnoga tkiva i pomaže u iskorišćavanju ugljenih hidrata.

Zbog čega se dobija upala mišića?

Gledano sa fiziološkog stanovišta, upala mišića nastaje otprilike ovako. Kada naporno treniramo ili se bavimo nekim teškim fizičkim poslovima, a telo nije naviknuto na takav napor, u strukturi mišićnih vlakana dolazi do mikrooštećenja čime se narušava funkcionalna ravnoteža unutar dotičnog mišića. Upala se obično javlja nakon neke fizičke aktivnosti koju ne praktikujete redovno i to ne istog, nego narednog dana. Sa druge strane, oni koji redovno treniraju imaju vrlo blage upale, koje lako prevazilaze ili ih uopšte nemaju.

Vrste upala

  • Akutna upala mišića – nastaje na kraju treninga ili neposredno nakon treninga. Sportista oseća zamor mišića, umereni otok mišića i blagu bol. Oticanje mišića nastaje kao posledica treninga, zbog širenja krvnih sudova u mišićima, povećanja protoka krvi kroz mišić, povećanja propustljivosti kapilara i efekta nakupljanja vode. Oticanje mišića je odgovorno za osećaj napumpanosti mišića nakon treninga. Bol i otok prolaze za nekoliko minuta do nekoliko sati nakon treninga. Mlečna kiselina koja se nakuplja je na kraju treninga najveća. Neposredno posle treninga počinje da se uklanja iz mišića i metaboliše se u jetri.
  • Odložena upala mišića – predstavlja upalu mišića u pravom smislu te reči. Ona se javlja dan ili dva posle treninga. Ona ne zavisi od intenziteta rada, nego najviše od vrste mišićnog rada. Kod ove upale bol je veoma jak i prolazi nakon više dana. Pri ovakvoj upali mišića postoje male povrede mišićnih vlakana, otok, minimalne modrice unutar mišića, povećan protok krvi kroz mišić i prisustvo ćelija koje su zadužene za popravku oštećenog. Dokazano je da se javlja kod ekscentričnih kontrakcija koje dovode do mikrotrauma na mišićnim vlaknima, što pokreće upalu. Primeri ekscentričnih vežbi su trčanje pod nagibom, uzbrdo ili nizbrdo, nošenje ili dizanje nekog tereta rukama.

Lek ili “lek” protiv upale

Da li je bolje koristiti prirodne lekove protiv upale ili jednostavno uzeti analgetik i završiti posao? Uzimanje analgetika jeste brži i prostiji način kada je smanjenje bola u mišićima u pitanju ali nije i najbolji.

Analgetici kao što su andol, paracetamol, aspirin ublažavaju bol ali nisu preporučljivi jer usporavaju  ili čak zaustavljaju oporavak mišića čime se dobija kontraefekat i mišić ostaje oštećen.

Prirodni lekovi(jedan od najboljih definitivno đumbir, ali tu su i lubenica, trešanje, papaja, ananas, jabuka, orah, riblje ulje su u svakom slučaju bolji izbor iako će možda oporavak mišića trajati duže ali bar ćete postići pravi efekat odrađenog treninga. Dakle – prirodan lek!

Da li možemo da sprečimo nastanak upale mišića?

Naravno da možemo! Bitna stvar jeste dobro zagrevanje pre treninga i priprema mišića na ovakvu vrstu šoka. A trening ne treba da završavate naglo, već postepeno uz vežbe istezanja. Nove vežbe je potrebno uvoditi postepeno, postepeno povećavati intenzitet i trajanje treninga. I unos vode i zdravu ishranu ne smemo zaboraviti. Zato treba biti umeren i pažjiv kada je trening u pitanju. Ništa se ne može postići preko noći.

Jaka upala mišića je znak da je došlo do oštećenja mišićnih vlakana i predstavlja grešku u treningu, međutim umerena upala mišića predstavlja stimulus za rast mišića i povećanje snage.

Dobra vest je da kada uradite ponovo istu aktivnost, Vaši mišići će početi da se navikavaju i upale se neće više javljati ili će intenzitet upale postepeno opadati.

Jer na kraju…”Što nas ne ubije, to nas ojača.” – Fridrih Niče

Komentari