fbpx

Kako sprečiti nastanak sportskih povreda?

Fizička aktivnost je sastavni deo zdravog načina života. Redovno vežbanje pomaže prevenciju velikog broja bolesti poput oboljenja srca, prekomerne gojaznosti, dijabetesa, pa čak i depresije.

0

Da je u zdravom telu zdrav duh dokazuje jako srce, zdravija pluća, bogatiji društveni život, više samopouzdanja i smanjen nivo stresa. Međutim, baviti se sportom sa sobom nosi i određeni nivo rizika od povreda, a na nama je da učinimo sve što je u našoj moći da taj rizik svedemo na minimum.

Adekvatna oprema

Sportska oprema ne podrazumeva samo dodatne rekvizite potrebne za vaš trening, već treba voditi računa i o odevanju. Birajte odeću koja dozvoljava slobodu pokreta, u kojoj se osećate prijatno i koja dobro upija, tačnije brzo se suši. Izbor obuće je takođe od velike važnosti, te svoje patike uvek birajte prema sportu kojim se bavite. Kvalitetna sportska obuća diše, ne zadržava znoj, ali ono što je najbitnije jeste da stopalo bude dobro fiksirano kako ne bi došlo do povrede zgloba.

Takođe, preporučuje se upotreba štitnika za vrat, ramena, laktove, kolena grudi, zube, nošenje kacige i zaštinih naočara, sve to u cilju prevencije mogućih povreda u toku treninga. Što se tiče dodatnih rekvizita, njihov kvalitet se ogleda u izdržljivosti i težini. Težina opreme mora odgovarati kapacitetu vašeg tela kako biste dostigli svoj maksimum i izbegli potencijalne povrede.

Treba reagovati na vreme

Ukoliko do povrede ipak dođe, pravovremena i adekvatna reakcija znatno će ublažiti posledice. Svaki iskusan sportista i trener zna kojim merama treba pribeći na licu mesta i koja vrsta prve pomoći je adekvatna za određenu vrstu povrede. Ponekad je potreban samo odmor, ponekad treba aplicirati led na povređeno mesto u jednakim i određenim vremenskim intervalima, nekada treba primeniti pritisak, nekada povredu ne treba grejati, masirati ili tretirati alkoholom, i što je najvažnije – treba znati kada posetiti lekara.

Ultrazvučni pregled precizno će detektovati težinu povrede, rupture mišića, ligamenata ili tetiva, kako bi se sportisti prepisala adekvatna terapija, a povreda sanirala tako da ne ostavi trajne i bolne posledice.

Zagrevanje

Istina je da neke povrede ne možemo sprečiti, ali bez dobrog zagrevanja ih definitivno nećemo izbeći. Idealan uvod u dobar trening podrazumeva kombinaciju kardiovaskularnih vežbi koje pomažu cirkulaciju, istezanja koje zagreva mišiće i vežbi snage koje pripremaju telo za intenzivnije pokrete i jači trening. Brži rad srca i povećana cirkulacija i istezanje opuštaju zglobove i pospešuju protok krvi do mišića, što znatno smanjuje rizik od povreda.

Pravilno vežbanje

Vežbe koje radite moraju biti prilagođene vašem kapacitetu. Slušajte svoje telo i nikada nemojte forsirati vežbe koje vam pričinjavaju bol ili koje vam u bilo kom aspektu ne prijaju. Ako osetite bol, velika je verovatnoća da je do povrede već došlo; to je znak da se trebate odmoriti i, ukoliko je potrebno, posavetovati se sa svojim lekarom. Saveti trenera su uvek dobrodošli, jer oni će ukazati na sve o čemu treba da vodite računa pri vežbanju, ispraviti ono što ne radite dobro i pokazati kako da budete sigurniji i efikasniji na svojim treninzima.

Istezanje nakon treninga

Istezanje posle napornog treninga je od velike važnosti, pogotovo kada se radi o prevenciji povreda. Ono pospešuje fleksibilnost različitih tipova mišića i pomaže im da se posle vežbanja vrate u jedno opuštenije, prirodnije stanje. Tokom intenzivnog vežbanja vaše srce ubrzano radi i krv brže cirkuliše kroz organizam, te se istezanjem telo umiruje, rad srca vraća u normalu i smanjuje se lučenje mlečne kiseline a samim tim i bola i zamora koju ona prouzrokuje.

Kada telo umirimo na ovaj način, dolazi do lučenja endorfina zbog koga se osećamo srećeniji i spremni da svoj dan nastavimo puni energije. Koordinacija mišića se znatno poboljšava istezanjem, pogotovo kada je vaš trening orijentisan na povećanje snage. Mišići na taj način pospešuju mobilnost a vežbe istezanja im omogućavaju da se pravilno sinhronizuju.

Da bismo sprečili povrede nastale fizičkom aktivnošću, svoje treninge ne smemo olako shvatati. Oprema, zagrevanje, pravilno vežbanje, informisanost i opuštanje su elementi koji ne smeju izostati. Našem telu je potrebna pažnja i nega, kao i svest o tome da odlazak lekaru nije posledica povrede, već vrlo često prevencija mnogo ozbiljnijih komplikacija koje možemo iskusiti ako odlučimo da tu povredu ignorišemo i da se nadamo da će ona nestati sama od sebe, čak iako nam se u tom trenutku učini da se nije desilo ništa ozbiljno. Pravilno ophođenje prema sportu jeste najsigurniji put do uspeha.

Komentari