fbpx

Zaboravi na probleme s novcem: Reši se nemaštine u 4 laka koraka

Možda ste, poput nekih od nas, u problemima u svojim finansijama. Otplata duga je snežna lavina i možda ćete se osećati kao da se mučite sa tim gde vaš novac ide svakog meseca.

Ili ste možda u suprotnoj situaciji – finansijski ste uspešni i imate višak novčanog toka. Želite biti sigurni da sve ide tamo gde bi trebalo, a istovremeno maksimalno iskoristite to kako trošite svoj dodatni novac.

Srećom, bez obzira u kom ste finansijskom položaju, imamo obrazac budžeta koji će raditi za vas.

Većina ličnih budžeta, poput dugoročne dijete i novogodišnjih rezolucija, na kraju propadnu. To je obično zato što su to često previše složeni kompleksi, ostavljajući ljudima osećaj kao da se pridržavaju budžeta konstantno, što može biti previše iscrpljujuće i opterećujuće.

Ali budžetiranje ne bi trebalo da bude stroga vežba finansijskog ograničenja. Umesto toga, trebalo bi raditi na vršenju kontrole nad svojim novcem, tako da možete ispuniti svoje buduće finansijske ciljeve.

Potrebno je da pratite dve stvari, a to su:

  • Vaša trenutna potrošnja: kuda vaš novac trenutno ide.
  • Upravljanje budžetom i novcem: da stvorite budžet koji se zapravo možete držati.

U nastavku nudimo detaljni vodič za efikasno korišćenje ovih šablona za kreiranje budžeta koji će odgovarati svakom.

Korak 1: Znate gde ide vaš novac

Prvi korak u proračunu je tačno znati gde vaš novac ide. Lako je izgubiti praćenje stvari, posebno automatizovanih troškova poput Netflix pretplate ili članstva u teretani. Ali takođe je lako pratiti i kategorizovati potrošnju s podacima preuzetim sa vaših tekućih računa i kreditnih kartica. Cilj je da prikupite podatke iz perioda od tri ili šest meseci, da dodelite svaki trošak kategoriji i uzmete neki prosečan mesečni iznos.

Troškovi su podeljeni u tri kategorije:

Potrebe: Plaćanje stana ili hipoteke, otplata duga, troškovi putovanja na posao, osiguranje, komunalije, plaćanje kreditnom karticom i drugi potrebni mesečni troškovi

Lepo za pojesti ili želje: putovanja, kupovina, troškovi hrane.

Ušteda: Privatno penziono ili zdravstveno, za letovanje…

Nakon što sve unesete, pregledajte i analizirajte podatke. Vaš priliv novca od vaše zarade generalno treba da odgovara odlivu troškova i uštede. Ima li iznenađenja tu nekih?

Korak 2: Primenite 50/30/20 Pravilo

Kada prikupite svoje lične podatke o finansijama, želeće da primenite pravilo 50/30/20 na svoj novac. Ovo pravilo je odlično zbog toga što ga je lako zapamtiti i omogućava vam da vršite kontrolu u navedenim kategorijama budžeta kako želite. Plus, ova metoda se može slediti bez obzira koliko želite da budete strogi kada su u pitanju detalji.

Radi ovako: 50% bi trebalo da ide prema potrebama, 30% bi trebalo da ide prema vašim željama, i 20% vašeg budžeta treba ići na štednju, plus dodatnu otplatu duga ili recimo troškove neke agencije za nekretnine u slučaju da se odlučite na kupovinu stana.

Korak 3: Utvrdite svoju finansijsku situaciju

Postoje dva uobičajena scenarija kada je u pitanju motivacija za budžetiranje. Otkrivanje u kojoj se situaciji nalazite može vam pomoći da pratite budžet svog domaćinstva:

  • Scenario 1: Vi ste propali

Možete pasti u ovu situaciju ako se trenutno borite sa novcem ili osećate kao da vam je dug izmakao kontroli.

Ako ovo opisuje vaše trenutno stanje, želećete da odredite prednost svojih najvećih “potreba“ troškova i shvatite koja “želja” se može smanjiti kako bi se stvorio više novčanog toka koji će se dodeliti za otplatu dugova. Na primer, možda biste želeli da ponovo razmislite o članstvu u fitnes studiju od 5000 rsd i za sada se odlučite za 1500 rsd mesečno članstvo u teretani. Ili, umesto kupovine brendirane organske hrane, možda biste mogli da pronađete manje skupe opcije na tržištu ili pijaci. Pomno ispitivanje troškova koje možete smanjiti biće važan korak za vraćanje vaših finansija.

U ovom slučaju, otplata duga će verovatno biti važan deo vašeg pravila 50/30/20. Prvo odredite isplatu duga sa visokim kamatama (kao što je dug na kreditnoj kartici) i nastojte da svakog meseca otplaćujete više od minimalne. Takođe možete razmisliti o primeni dela svojih 20% na dug, samo proverite da li ćete takođe doneti nešto novca za uštedu. Ako nemate fond za hitne slučajeve, stvaranje bi mu trebalo biti prioritet.

Ako se osećate kao da ste u problemu i ne možete da postignete svoje finansijske ciljeve, ako osećate pomalo dodatnog finansijskog pritiska, razmislite o povećanju vašeg mesečnog dohotka. Tu vam može pomoći finansijski savetnik za finansije kao što je Karolina Herbut, kao i neke od radionica ili online kurs o upravljanju ličnim finansijama.

  • Scenario 2: Uspešno barataš finansijama

Ako finansijski dobro stojite i postižete svoj finansijski napredak – imate odlične izglede za dalji napredak i dodatni novčani tok, a vaša neto vrednost može da raste sa svakom narednom godinom – čestitamo! Iako će se vaši prioriteti razlikovati od gore navedenih, ipak pridržavajte se pravila 50/30/20 budžeta kako biste pomogli da nastavite svoj uspeh u ovoj oblasti.

Prvo, ako ga već nemate, dajte prednost onih 20% budžeta ka štednji i stvorite štedni fond za hitne slučajeve.

Zatim utvrdite šta želite da radite sa svojim viškom novčanog toka. Razmislite o povećanju uštede za druge ciljeve, dajući više od 20% za nešto poput kupovine kuće, povratka u školu, maksimiranja penzijske štednje ili ulaganja. Ili možete premeštati stvari između vaših 50% “potreba“ i 30% “želja“ kategorija. Na primer, ako ste dobri sa delom upravljanja vašim “potrebama“, možete da dodate još više “želja“, poput recimo putovanja.

Ako vaša situacija spada u kategoriju “finansijski napredni“, samo osigurajte to da ostanete bez nekog potrošačkog duga, stoga svaki mesec otplaćujte bilanse na kreditnoj kartici.

Korak 4: Otkrijte koji je tip budžeta za vas

Kada je u pitanju donošenje budžeta, većina ljudi spada u jednu od dve kategorije.

Da li se dobro slažete sa strogim režimom i nemate problema da pratite detaljan lični mesečni budžet?

Ili

Da li ste mislilac sa velikim idejama koji je fokusiran na velike ideje, umesto na sitne, dugoročne proračunske tablica?

Utvrđivanjem vrste budžeta koji vam odgovara može vam pomoći da pratite svoje finansijske ciljeve.

  • Detaljni tip

Ne smetaju vam detalji – u stvari, bujate od njih. Ako ste za detaljan budžet, usredsredite se na ažuriranje plana potrošnje i uporedite ga sa ciljevima upravljanja novcem. Ako ste u prvoj situaciji koju smo gore opisali, uradite ovo poređenje mesečno ili kvartalno da biste videli da li idete ka tome da smanjite potrošnju i otplatite dug.

  • Opšti tip

Ne želite da ulazite u detalje i to je sasvim u redu. Samo osigurajte to da uštedite 20% ili više svog prihoda i otplaćujete dug sa svoje kreditne kartice svakog meseca. Ako radite ove dve stvari, tada možete živeti od ostatka novca bez ikakvog osećaja krivice. Ako ste zasad delom u dugu kao što je opisano u prvoj situaciji iznad, razmislite o tome da napravite strategiju ubrzane otplate duga i primenite (ili čak povećate) taj 20% svog budžeta prema dodatnim plaćanjima.

Promene se obično ne dešavaju preko noći, zato budite strpljivi prema sebi dok planirate i sprovodite budžet 50/30/20. Važno je započeti i usmeriti novac prema tim proporcijama tokom vremena.

Sve je u perspektivi

Proračun ne mora biti težak, naporan zadatak kojeg se plašite. Umesto toga, razmišljajte o budžetu kao obliku svesti. Na kraju krajeva, svest o tome gde vaš novac ide uvek je dobra stvar, i to može biti odličan način da započnete sa upravljanjem svojim novcem.

Bez obzira na to koju strategiju koristite, osvešćavanjem toga kako delegirate i stičete svoje finansije, postaćete pametniji u rukovanju svojim novcem, smanjićete finansijski stres i biti na putu da postignete svoje finansijske ciljeve.

Srećno!

Komentari