fbpx

Zašto fizikalna terapija – od bolova u leđima i slomljenog tela do nove šanse

Ovde govorimo samo o bolu koji je vezan za potrebe jačanja mišićne mase koja pomaže kičmeni stub, ali pre konsultovanja sa lekarom ni slučajno ne bi trebalo sami išta da preduzimate.

0

Bolovi u leđima su sve češća pojava, ali su samo jedan od brojnih izazova sa kojima se susreće moderna fizikalna terapija danas. Fizioterapija ili fizikalna terapija je usluga koja obavlja, vodi ili nadgleda fizioterapeut, a sastoji se od procene, utvrđivanja funkcionalnog statusa (fizioterapeutska dijagnoza).

Prevencija i lečenje kičmenog stuba i zglobova, zatim lečenje raznih reumatskih stanja kao što su zglobni i vanzglobni reumatizam, stanja koja uključuju neurološke bolesti (centralnog i perifernog nervnog sistema), kao i sama traumatologija (prelomi, iščašenja, uganuća), sportske povrede, pa i funkcionalne deformacije kičme kod dece su samo delić svega sa čime se susreće ova grana medicine koja se nepravedno nekad smatra jednostavnom.

Fizikalna terapija ima svrhu da tretira brojna koštano-zglobna i nervno-mišićna oboljenja, funkcionalne skolioze i kifoze kod dece, frakture i sportske povrede profesionalaca i rekreativaca jednako, kao i stanja nakon raznih operativnih zahvata.

Kompletna elektroterapija, tens, ultrazvuk, interferentna struja, galvanska struja i elektroforeza, dijadinamična struja, elektrostimulacija, magnetna terapija, laser, krio-terapija i vlažno grejanje uz manuelne procedure daju odlične rezultate, ali potreban je iskusan lekar i dobro postavljena dijagnoza kako bi se do rezultat došlo na najbolji moguć način i u najkraćem mogućem roku.

Hiropraktika (Yumeiho terapija), preventivno nameštanje kičme i zglobova, mobilizacija mekih tkiva (po Blecmen-u i Pripp-u); C,D i L kičme akupresura, manuelna masaža-i sve ovo jeste deo moderne fizikalne terapije.

FIZIKALNA TERAPIJA i najčešće terapije

  1. Elektroterapija

Elektroterapija predstavlja primenu električne energije u cilju postizanja određenog terapijskog efekta.

Svoju primenu u medicini elektroterapija je dobila kada je otkriven pozitivni efekat na strukture mišićnog i nervnog sistema. Elektoterapijom se postiže toplotni efekat, a on dalje utiče na proširenje krvnih sudova i poboljšanje cirkulacije. Elektrostimulacija takođe ima i analgetski efekat do kojeg dolazi stimulacijom nervnih vlakana za prenos bola. Elektrostimulacija dovodi i do povećanje mišićne mase, stimulacije oštećenih nervnih vlakana, a ima i antiedematozni efekat.

  1. Interferentna struja

Interferentne struje ili ukrštene struje su dobile naziv po efektu interferencije koji nastaje u tkivu kada se ukrste dva samostalna strujna kola.

Interferentna struja ima primenu kod: degenerativnih i reumatskih oboljenja, kod trauma, iščašenja, uganuća, preloma, kod sportskih povreda, pareze i paralize, kod cervikalnog i lumbalnog sindroma.

Prednost primene interferentnih struja je što se može aplikovati i u predelu metala.

Vežbe i rešenja za bol u leđima

Vežbe za leđa su uvek neohodne bilo da su u pitanju deca ili odrasli, a sve više su aktuelne s obzirom na životni stil koji podrazumeva sve veći broj sati us edećem položaju, za elektronskim uređajima, kompjuterom, telefonom ili stojeći.

  1. Aktivne vežbe su vežbe koje podrazumevaju razne programe vežbi za kičmu,a namenjene su za korekciju držanja, funkcionalne skolioze i kifoze kod dece.
  2. Pasivne i potpomognute vežbe se koriste kod stanja u kojima je smanjen obim pokreta u zglobu, kontrakture, pa je neophodno jačanje mišića.
  3. Kinesio taping podrazumeva neuromuskularne trake koje su nova metoda rasterećenja mišića i zglobova. Vrši se lepljenjem neuromuskularnih traka, a služi za dekompresiju i stabilizaciju zglobova i mišića, poboljšanje limfne(limfedem) i krvne cirkulacije, smirivanje upala nerava, vezivnih tkiva zglobova, analgezije.
    Ova terapija je efikasna i kod sportskih povreda, kontuzije ili istezanja mišića i kao podrška oštećenim zglobovima i većih sportskih naprezanja.
  4. Ono što se takođe preporučuje su joga i pilates, kreirani upravo sa ciljem rešavanja problema bola u leđima.
  5. Postoje i određene sprave koje mehanički treniraju telo kao opcija koja se pojavljuje u skorije vreme.

Moderni stil života i kako se rešiti bolova u leđima

Iskreno, i dalje ne znam odgovor na ovo pitanje. Zbog bolova u leđima i krstima sam prestala da trčim aktivno, a od obaveza ne stižem da se posvetim ovom problemu koji sve više uzima danak.

Osećaj buđenja sa bolom, neprijatnosti pri pokretu, prvi put sam osetila kada mi se ulnaris nerv upalio prošlog leta. Terapija i masaže su tada pomogle značajno. Ali kada su u pitanju akutna stanja, treba biti oprezan. Tada sam saznala ono što muči mnoge od nas, a to je da veliki broj ljudi pati od blage skifoze i ima problema bilo sa diskus hernijom, bilo sa atlasom.

Ja sam recimo neko ko je na fizikalnim terapijama proveo ukupno možda oko 10 meseci, što za koleno, što za zglob, što za članak i palac. Sklona sam povredama bila i malo neadekvatnog lečenja, činjenica da me nisu poslali lekari prvi put kad je trebalo na fizikalnu terapiju, kao i to da su se uvek bavili samo akutnim stanjem bez uzimanja u obzir opšteg stanja tela dovela je do toga da već u ranim tridesetim moram da razmišljam o fizikalnim terapijama kao rešenju sada već hroničnog stanja.

Kada je u pitanju bol u donjem delu leđa recimo koji mnogi od nas osećaju,  jednako kada je taj bol uvek tu, kao i slučaj kada je upaljen išijalni nerv, ovo stanje dovodi do smanjene pokretljivosti. Pored fizikalne terapije, mnogi se odlučuju i da tretmanom kiroprakitike dođu do znatnog poboljšanja u pokretljivosti leđa. Ovo zatim omogućava da se osoba savije u tom predelu znatno više. Kiropraktika ispravlja držanje i omogućava bolju pokretljivost tela, ali samo vežbe pomaću dugoročno i trajno. Isto bih rekla i za atlasologe, zvanje koje se pojavilo, a čije usluge sam imala prilike da koristim i da čujem razne tuđe utiske. Rezultati jesu neverovatni, ali ukoliko nemate od 9-12000 mesečno za ovo…ne znam.

Nažalost, lakih rešenja ovde nema.

Sprave za rešavanje bola u leđima i ramenima

Tu su i nove sprave za trening, ali su cene ovih treninga poprilično skupe, a s obzirom da se radi o nečemu što bi trebalo da bude od pomoći, pitanje je i dalje koliko se to isplati. Primer je Huber SpineForce. Ovo je uređaj razvijen od strane terapeuta i lekara, prvenstveno kao medicinski aparat, sa ciljem da pomogne sve većem broju ljudi koji pate od problema kao što su skolioza, bol u leđima, kifoza, nepravilno držanje, disbalans, smanjena fleksibilnost tela, itd. Prednost Huber SpineForce mašine u odnosu na većinu ostalih self-trenažernih sprava ogleda se upravo u širini njene primene. osebno se preporučuje osobama koje imaju problema sa kičmom, bolove u leđima i vratu, kao i osobama koje dan provode u sedećem položaju ili višečasovnom stajanju. Smatra se da pomaže u jačanju kičme, povećava ravnotežu tela, koordinaciju, kontrolu pokreta, da sprečava nastajanje bolova u leđima i bori se protiv njih svojim globalnim, harmoničnim stimulacijama i jačanjem dubokih mišića. Kao novi oblik rehabilitacije, jednom jedinom vežbom može se stimulisati preko 80 mišića, pa je sjajan asistent i sportistima: pomaže u ostvarivanju optimalnih rezultata, povećava kontrolu pokreta i pokretljivost celog tela.

Pet Tibetanaca za borbu protiv bola u leđima

Funkcionalni treninzi za jačanje jezgra tela i leđnih mišića su svakako od pomoći, a tu su i vežbe Pet Tibetanaca koje možete probati. Bolovi u leđima i vratu, ukočenost, trnjenje i osećaj grčenja u kukovima i nogama obično su prilično siguran znak oboljenja kičmenog stuba. Osobe koje praktikuju Pet Tibetanaca kažu da su zahvaljujući njima ojačali celokupnu muskulaturu, ojačali mišiće leša, rešili se bola u leđima i popravili izdržljivost. I zaista, ove vežbe se smatraju laganim, a efikasnim, odlične su za zdravlje kičme i leđa, zatežu stomačne mišiće, ali isto tako i podižu donju ložu, učvršćujući pri tom i noge i ruke. Upražnjavanje tehnike Pet Tibetanaca za kičmu se preporučuje osobama svih uzrasta i životnog doba. Tibetanci su odlični za leđa, i to pre svega za lumbalni deo kičmenog stuba, a jačanjem leđnih mišića se efikasno i najtrajnije moguće smanjuje upravo bol i poboljšava celokupno držanje.

O ovim vežbama starim preko 2500 godina možete se informisati OVDE.

Ovde govorimo samo o bolu koji je vezan za potrebe jačanja mišićne mase koja pomaže kičmeni stub, ali pre konsultovanja sa lekarom ni slučajno ne bi trebalo sami išta da preduzimate.

Komentari