fbpx
Naslovna » Karijera i biznis » Ko je prvi rekao „Kupac je uvek u pravu“ – i zašto i dalje slušamo to “pravilo”?

Ko je prvi rekao „Kupac je uvek u pravu“ – i zašto i dalje slušamo to “pravilo”?

Verovatno si bar jednom čuo/la čuvenu frazu „Kupac je uvek u pravu“ – bilo u prodavnici, restoranu ili dok si se borio/la s korisničkom službom.

Dopunjeno: 04. 01. 2025.

Ova izreka zvuči kao zlatno pravilo moderne trgovine, ali da li si se ikada zapitao/la ko je prvi smislio ovu filozofiju i zašto je ona toliko ukorenjena u poslovnom svetu?

Spremi se za mali istorijski čas i otkrij kako je ova fraza oblikovala svet maloprodaje – i zašto neki smatraju da je vreme da je ostavimo u prošlosti.

Gde je sve počelo – Marshall Field i revolucionarna maloprodaja

Da bismo razumeli korene ove fraze, moramo se vratiti u Čikago s kraja 19. i početka 20. veka. U centru priče nalazi se Marshall Field, američki trgovac i osnivač jedne od prvih velikih robnih kuća u SAD-u.

Field nije bio običan trgovac. Njegova filozofija bila je drugačija od dotadašnje prakse, gde su trgovci često ignorisali ili čak obmanjivali kupce. Field je verovao u transparentnost i maksimalno poštovanje kupaca. Njegova ideja bila je jednostavna – ako je kupac zadovoljan, vratiće se ponovo.

U članku iz 1905. godine, The Boston Globe piše o Fieldovom poslovnom stavu, navodeći da on „veruje u teoriju da je kupac uvek u pravu“. Iako zvuči logično danas, u to vreme ovaj pristup bio je prava revolucija.

Harry Gordon Selfridge – Britanski šarm i američka praksa

Nakon uspeha u Fieldovoj robnoj kući, Harry Gordon Selfridge, čovek poznat po glamuroznim reklamama i ekstravagantnim prodajnim tehnikama, odlučio je da prenese ovaj model u Veliku Britaniju.

Selfridge je 1909. godine otvorio čuvenu robnu kuću Selfridge’s u Londonu. Njegova prodavnica bila je mesto luksuza i elegancije, a Selfridge je brzo shvatio da je tajna uspeha u zadovoljstvu kupaca.

Njegov moto? „Kupac je uvek u pravu.“ I to je bukvalno stajalo na vratima njegove robne kuće. Selfridge je otišao korak dalje i uveo politiku da se proizvodi mogu vratiti bez suvišnih pitanja, što je tada bila prava retkost.

César Ritz – Klijent nikada nije u krivu

Ali, čekaj! Ne završava se ovde. Još jedna poznata ličnost se uključila u ovu priču – César Ritz, osnivač luksuznih hotela Ritz-Carlton.

Ritz je verovao da gostima treba pružiti vrhunsku uslugu i tretirati ih kao kraljevske članove. Njegov moto „Le client n’a jamais tort“ (što znači „Kupac nikada nije u krivu“) postao je sinonim za luksuz i besprekornu uslugu.

Ritz je ovu filozofiju uneo u hotelski biznis, čime je dodatno ojačao ideju da zadovoljstvo kupaca mora biti na prvom mestu, bez obzira na sve.

Zašto je ova fraza i dalje toliko moćna?

Ideja da je kupac uvek u pravu brzo se proširila izvan maloprodaje. Danas je ovo zlatno pravilo u ugostiteljstvu, turizmu, pa čak i IT industriji.

Zašto?

  • Kupac se oseća cenjeno – Kada osećaš da si u centru pažnje, veća je verovatnoća da ćeš ponovo koristiti uslugu ili proizvod.
  • Gradi se lojalnost – Ljudi se vraćaju tamo gde su imali pozitivno iskustvo.
  • Marketing na delu – Zadovoljan kupac priča o pozitivnom iskustvu drugima, što je najbolja reklama.

Ali… Da li je kupac ZAISTA uvek u pravu?

Iako je ova fraza oblikovala moderan biznis, mnogi smatraju da je vreme da je preispitamo.

Realnost je da kupci ponekad greše. Oni mogu biti nepravedni, nepristojni ili zahtevati nešto što jednostavno nije realno. Preterano pridavanje važnosti ovoj frazi može dovesti do:

  • Iscrpljivanja zaposlenih – Zaposleni često trpe kako bi „ugodili“ nezadovoljnim kupcima.
  • Loše atmosfere u timu – Kada se kupac stavlja iznad tima, može doći do smanjenja motivacije i produktivnosti.
  • Gubitka novca – Neprestano ispunjavanje nerazumnih zahteva može finansijski opteretiti kompaniju.

Primer?
Zamislimo situaciju u kojoj kupac traži povraćaj novca za proizvod koji je očigledno oštećen njegovom greškom. Da li je u redu popustiti svaki put? Naravno da nije.

Šta možemo naučiti iz ove fraze danas?

Iako možda nije praktično doslovno shvatiti ovu izreku, njena suština ostaje ključnapoštovanje prema kupcu i iskren odnos su temelji svakog uspešnog biznisa.

Dakle, sledeći put kada neko kaže „kupac je uvek u pravu“, nasmeši se i seti se da je ovo više filozofija nego apsolutna istina. Pravi ključ je u balansu – poštuj kupca, ali nikada ne zaboravi važnost svog tima i realnih granica.

mentalfloss

Zabranjeno je preuzimanje dela ili celog sadržaja bez navođenja i linkovanja izvora u skladu s Moodiranje Uslovima korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

Podeli tekst:
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    NAJNOVIJE

    Moodiranje newsletter

    nema spamovanja i gluposti. samo kul stvari. jednom sedmično.

    Dopašće vam se još:

    MOODIRANJE

    © 2011-2025. Moodiranje. Sva prava zadržana. Izrada sajta: ХАЈДУЦИ