fbpx

Marketing lekcije sa Askom 2): 6 saveta za veći angažman (engagement) i doseg (reach)

Kada je u pitanju kreiranje marketinških strategija, morate da se zapitate prevashodno sledeće – šta želite da postignete, a odmah zatim i kako i kojim strategijama i alatima dostupnim danas.

Ovo je članak za one entuzijaste pre no eksperte, ali ako je reach došao i do vas, dobrodošli, engage. Čeka vas 6 saveta za veći angažman i doseg, to jest engagement i reach, da koristimo prirodno usvojene izraze.

Pre svega, imate dakle spomenute opcije reach i engagement, konverzije, i još gomile opcija, a ukoliko koristite (hipotetičko pitanje, nadamo se da koristite) facebook piksel, tim pre. Naravno, to što imamo izbor, ne znači da je jednostavno za koji ćemo se opredeliti. Niti da nam baš svaki od njih treba. A ni da za svaki od njih imamo na raspolaganju budžet sa čime se mnogi od nas susrećemo neretko. Prave nindže u poslu su oni koji sa malo dobiju mnogo, a ne oni koji se tako samoprozovu, a mislim da upravo od odabira tipa kampanje i publike zavisi i maksimalno iskorišćavanje budžeta. A tek uspeh ponoviti više puta i širiti publiku s mrvama budžeta – posebna je veština.

Šta je Reach?

Reach, odnosno doseg, meri to koliko je ljudi videlo vaš post – odnosno koliko je ljudi posetilo vašu objavu. Ovo je veliki broj koji treba uzeti u obzir ako pokušavate da povećate broj pratilaca vaše stranice i biznisa ili zaista želite da određena publika i ciljna grupa vide vaš post. Doseg će vam pokazati i to koliko dobro poznajete svoj proizvod i koliko uspešno plasirate svoje objave u newsfeed ljudi. Ovo je ranije bilo daleko lakše (i jeftinije), u eri pre privremenog Explore feeda. Organski doseg je poslednjih godina znatno teže postići upravo zbog promena algoritama od strane samog Facebooka. Rezultat toga je da ukoliko želite da povećate svoj reach to jest doseg, morate se odlučiti na plaćene kampanje, a za njih primeniti upravo pažljivo planirano targetiranje publike kako ne biste rasipali uzalud sredstva i resurse, svoje ili klijenata.

Šta je Engagement?

Engagement, odnosno podatke o angažmanu vaše publike morate uzeti u obzir ako pokušavate da izgradite odnos sa svojim kupcima, povećate njihovu lojalnost prema vašem biznisu ili izmerite namere svojih kupaca da preduzmu neku radnju, kao što je kupovina proizvoda ili učestvovanje u nekoj vašoj akciji ili na događaju. Angažovanje meri koliko pregleda, klikova, komentara, lajkova i deljenja dobijaju vaše objave.

Međutim, doseg i angažman (reach i engagement) ne idu uvek baš ruku pod ruku. Veliki domet može značiti i da je angažman publike takođe visok – često je moguće da imate visok doseg i sa malim angažmanom i obrnuto. Posebno danas kada ljude mrzi da učestvuju preterano u online komunikacijama, ponajmanje sa brendovima, i kada morate da dobrano promerite na koji način da ih trigerujete emocijama kao što su ljubav, bes ili tuga recimo, tri jahača apokalipse (da dodam četvrtog recimo bio bi to svakako strah).

Merenje angažmana se prevashodno zasniva na načinu na koji sastavite svoj post ciljnoj publici. A s većim angažmanom dolazi i do veće vidljivosti vaših postova. To je svakako cilj koji prevazilazi vašu kampanju. Cilj je uvek da dodjemo do one prirodne preporuke, istinske podrške i neplaćenog reagovanja ljudi koji imaju odnos izgrađen, potencijalan ili neočekivan sa vašim brendom.

Kako se opredeliti za reach ili engagement kampanju?

Možda ste tek krenuli, stanete ispred vašeg Business Managera (nadam se na nalogu klijenta, ne agencijskog ili ličnog, number 1 je da klijentu omogućite pristup svemu što radite) i niste sigurni kakva će vam kampanja biti potrebna, a facebook vam tamo stavlja gomilu nekih pitanja, opcija i nudi silna kreativna rešenja, instant rešenja, i slično. Jedno od glavnih pitanja i opcija tiče se upravo toga šta vam zapravo treba.

Reach ili engagament kampanja? Da li želite da se čujete glasno ili da uspostavite dijalog, da li želite da vas vide ili da čujete, da li želite megafon ili telefon, eto tako nekako bismo mogli slikovito da prezentujemo to kakvo je ovo pitanje zapravo.

Ja razmišljam ovako:

Ako imam važnu vest, kao što je recimo velika rasprodaja, potreban mi je reach. Targetiraću osobe koje žive stilom vezanim za robu koju promovišem, sa “shop now” ako je u pitanju online shop i linkom koji vodi ili na sajt ili na dat proizvod. Verovatnoća jeste da sam već dovoljno razvila sve te publike i da u ovom trenutku ne moram da gradim odnose, već da samo postojećim vezama koje imam sa svojim korisnicima plasiram bitnu i njima verovatno važnu informaciju (benefit – ušteda, bonus, poklon popust…). Ako imam giveaway ili neki događaj, specijalnu priliku ili se traži angažovanje publike na neki način, pre bih se opredelila za engagement, logično (benefit – dodatni korisnici, organsko deljenje, brand awareness, komunikacija sa korisnicima).

Reach mi je dakle važan za vidljivost, za doseg, kada želim da se za nas “nadaleko čuje“, a engagement za stvaranje veza ili merenje kupovnih namera potencijalnih kupaca, odnosno kada mi je bitnije kako i ko tačno sa nama komunicira, zašto i u kojoj meri, odnosno – prodaja ili poseta ili angažman za usluge.

Imajte u vidu da reach i engagement nisu sasvim povezani, da manji reach može nekad da ne znači ništa, da engagement može biti daleko bitniji, da vam može pomoći u tome da dobijete i taj reach, ali i da obratite pažnju na impresije, no ne bih o njima sada svakako, još jedna druga tema drugi put.

6 saveta kako da povećate reach i engagement na mrežama

Ako radite na tome da povećate doseg tojest reach i/ili angažman, tojest engagement svojih postova, ovih 6 saveta treba uzeti u obzir:

#1 Kreiraj za društvo koje imaš, ne ulaguj se svakom pomodarstvu, pružaj da bi dobio

Obradite svoje postove sa svojim kupcima na umu, a ne ličnim stavom. Razmislite o tome koji su vaši kupci najvažniji i objavite informacije upakovane na način koji će ih nagnati da možda ili verovatno podele vaš sadržaj. Iz mog iskustva recimo iz sfere ugostiteljstva, ljudi reaguju na neposrednost, na iskrenost, toplinu i kontinuitet u porukama i imidžu na koji znaju da se uvek mogu osloniti. (Zaista ne želim da citiram ono trust+consistency=loyalty, ali to doživljavam i u to verujem kada nije samo prazna priča i krilatica za samopromovišuće marketare).

#2 Komunikacija, odnosno Community Management (CM) FTW

Započnite razgovor – postavljajte pitanja i komunicirajte sa vašim korisnicima. Odgovorite na ljubav i pohvale koje vam šalju. Podelite review i utiske vaših korisnika, odgovorite na negativne komentare smireno i savesno.

Nećete crći za objavu više, iako se mnoge agencije slepo drže dogovorenih brojki, što je upravo razlog iz kojeg mnoge firme radije sarađuju sa freelancerima ili pojedincima. CM može i ne mora biti uključen u vaš dogovor, ali čak i ako nije – reagujte. Ultimativno, uspeh vašeg klijenta je i vaš uspeh, a to je cela poenta, zar ne? Ne budite tipični Balkanci sa kratkoročnim planovima da oderete nekog sad, a sutra šta bude. Gradite trajne i stabilne veze, između sebe, kolektiva i kolega, sa klijentima i sa svakim pratiocem i publikom, kao da je neko vama blizak. Naravno, u skladu sa duhom i brendom, ali to je takođe druga tema na koji način se obraćamo publici i više zalazi u kopirajting.

#3 Budite vizuelni i slikoviti, ali i umereni

U svoje postove, a normalno, dodajte slike koje se odnose na ono što vaši sledbenici vole da vide.

Imajte u vidu da je facebook sve rigorozniji kada je u pitanju tekst na slici (čak i logo sa imenom firme može biti označen kao preterano tekstualan i smanjiti efikasnost i učinkovitost vaše kampanje). Ovo jako frustrira, stavlja dodatni akcenat na copy, odnosno tekstualni deo vaše objave. To može biti problem, ali iskustvom ćete naučiti kako da se snađete i nađete kompromis između onoga što morate da stavite i ne.

Na kraju krajeva, ne prave se sve objave za kampanje, ali ako planirate to, vodite računa i o dimenzijama i medijumu, odnosno platformi, jer je format slike jednako bitan kao i njen kvalitet i struktura. Iskreno, ja sam više fokusirana na instagram, a odlične rezultate dobijam sponzorisanim instagram storijima. Imajte u vidu da ukoliko dodate efekte ili gifove na takvu objavu nećete moći da sponzorišete taj post ovim putem. Odolite iskušenju i sve pripremite unapred.

#4 Demografija publike i ciljna grupa koju gradite

Pogledajte demografiju ljudi koji “vole“ odnosno prate vašu stranicu da biste videli da li ona dopire do vaše ciljne publike.

Ovo je mač sa dve oštrice. Iscrpećete tip kupaca ili pratilaca na ovaj način, a morate da imate u vidu i da uvek postoje segmenti tržišta na koje niste računali. Jedna firma je uporno sponzorisala recimo događaje sportskog tipa, nesvesna sasvim da njihov proizvod interesuje žene, a ne sportski orijentisane muškarce. Još jedan primer na koji način analiza može da doprinese targetiranju, ali i odabiru u tome kakav pristup, obraćanje, vizual i kopi može da pomogne poslu.

O ovome posebno treba voditi računa i s vremena na vreme makar preispitati da li i u kojoj meri pogađate kako ciljnu, tkao i potencijalnu publiku i makar s vremena na vreme izvršiti eksperiment. Uspela sam da brendu za koji sam radila dovedem celu sferu ciljne publike koja nikada nije bila zainteresovana za njih tako što sam specijalne objave i targete napravila za jedan segment specifičnog proizvoda koji je malo odudarao od celokupne ponude i sa 3% dovela na 10% tu grupu publike (muškarci mlađi i srednjih godina). Probala, uspela, čak dobila upite od muškaraca i na facebook i na instagram platformi (daleko elokventnije i konkretnije od CENA, CENA, CENA – još jedna sasvim druga tema).

#5 Neočekivani izvori promocije i old-fashion promocija meets digital marketing

S nedavnim promenama algoritama, kao što sam i spomenula, uvek gladan novca Facebook je otežao organski proces otkrivanja i prikazivanja sadržaja, s tim što su značajno ojačane grupe, a sem za usluge, tek će se videti kako će brendovi naučiti da plasiraju svoje proizvode kroz njih. Trebalo bi koristite te funkcije kad god je to moguće.

Recimo, moj drug ima zubarsku ordinaciju. Normalno, preporučila sam ga za saradnju drugarici koja vodi jednu uspešnu agenciju, jer nisam tada imala prostora da ga preuzmem kada je počinjao. Ne kažem da je njena agencija uradila išta manje od vrhunskog posla u svemu što su radili, ali pouzdano znam da je dobio veliki broj klijenata preko mojih preporuka svaki put kada bi se u jednoj grupi poteglo pitanje najboljih zubara u Beogradu. Bilo je dovoljno da istrajem neko vreme i da svaki put, kako sam bila aktivna tu, odreagujem i da posle nekog perioda i drugi krenu da ga preporučuju i da se ustoliči kao go-to zubar za hiljade i hiljade za njegovu uslugu zainteresovanih ljudi.

Da se razumemo, njegovim uslugama sam istinski bila zadovoljna, a to nisu bile sponzorisane niti veštački napumpane preporuke, već pravi i istinski sistem word-of-the-mouth preporuke.

Još nešto što treba negovati, ali to je takođe druga tema, no imajte u vidu da postoje influenseri koji su nevidljivi, a efikasni, ako tačno znate ne samo ko je vaša publika, već i to KOGA ŽELITE ZA PUBLIKU/KUPCE.

Sigurno nećete ako ste sudski tumač za holandski jezik da targetirate grupe o poslovima u Nemačkoj ili studiranju u Americi, ovo baš i nije nuklearna fizika, zar ne.

#6 Analiza i metrike

Analiza metrika je važna za svaki biznis. Oba faktora, odnosno sfera domena i angažmana su jednako važne brojke koje bi trebalo uzeti u obzir. Zavisno od toga u kojoj ste fazi u vašem poslu, bilo da je nov i raste ili je uspostavljeno i traje već neko vreme, doseg, angažman ili oboje bi vam mogli biti jednako važni u svakom trenutku. Pregledajte, vidite koja vam se publika isplatila, kreirajte nove publike, nemojte da vas mrzi, promenite je ako kampanja ne ide kako ste očekivali, ukinite kampanju, zamenite vizual, udaljite se od click-release-forget pristupa koji mnogi imaju. Tako bi trebalo i da planirate kampanje, kako biste pokrili oba segmenta, ali ne po svaku cenu i na silu. Ništa gore od agencija koje ne znaju šta će sa budžetom pa ga na silu ispucaju u dva dana pred istek meseca na neke nebitne (uslovno rečeno) objave, samo za report odnosno izveštaj klijentu. Ja gledam da budžete uvek plasiram realno i maksimalno savesno, kao da je u pitanju moj lični novac, a da ako tog meseca nešto nije toliko urgentno, budžet prelijem u naredni mesec i dodelim ga akcijama koje su bitne i konkurentne pa mi treba da ih dodatno podržim budžetom (što facebook ume da nagradi, alav na pare kakav jeste).

Young-manager-flirting-with-businesswoman-in-sunset

Bez obzira na to u kojoj meri plasirate svoje objave i koliki je vaš budžet (opet nova tema), imajte u svakom trenutku da kao i sve druge digitalne platforme, i Facebook koristi algoritme da bi svoje platforme održavao relevantnim, što znači da je važno da budete u toku sa platformom kako bi vaš biznis izvukao maksimum iz Facebook poslovnih alata. To znači da morate biti ponekad spremni i na rizik i na test i na eksperiment. Uvek savesno i u dogovoru sa klijentom, a ako imate sreće, bilo sami bilo vašim naporima da ih u svemu što radite edukujete, oni će vas i sve što je neophodno učiniti i razumeti.

Ja sam Marija Todorović aka Aska Weidewald, vlasnik sam Aska-Media PR preduzetničkog poduhvata i bavim se edukacijom, pisanjem i marketingom već dugi niz godina, kako samostalno, tako i za lokalne i globalne kompanije i kampanje. Ne zanima me samopromocija i muka mi je od mnogih stvari koje su zavladale u ovoj branši. Nisam pričala o svojim iskustvima i ovo je samo moje viđenje poslovanja koje radi za moje klijente, saradnike i kolege, a ne mora za vas. Ali ako pokušate i radi za vas – javite mi.

Preporuke s weba

Komentari