Kada čuješ termin poslovna reputacija, na šta pomisliš? I šta uopšte utiče na to da li si osoba koju ljudi iz poslovnog okruženja uvažavaju?
Dopunjeno: 11. 01. 2019.
Ok, svakako je cool ako si sa samo 25 inagurisan u brend menadžera, kij akaunta ili tako neku poziciju zbog koje babi tri dana moraš da pojašnjavaš čime se baviš. Lepo je i biti ponosan na to, međutim, trebalo bi da znaš da si u očima malo starijih i pravih profesionalaca običan balavac. Zašto?
Zato što poslovna reputacija ide sa godinama i trudom, a ne samo sa funkcijom, koja je kao i sve danas, fiktivna.
Pre izvesnog vremena bila sam u pregovorima da radim PR repozicioniranje jedne firme, međutim, očekivanja klijentkinje su bila otprilike ovakva: zbog repova koje vuče godinama, nerazjašnjenih poslovnih poteza, loših glasina koje prenose i bivši klijenti i radnici, zadatak je stvoriti sliku nove, moderne firme, koja prati nova vremena i tehnologije, uz šik notu poslovnog elitizma koji znaju da prepoznaju samo odabrani, naravno, bez potenciranja njene uloge (ali da se ipak zna da je ona gazda) i uključivanja u društvene medije da ne bi došlo do toga da je prozivaju za određene poteze. Zanimljiva zamisao, ali gotovo nemoguća za izvesti.
Svi mi imamo, i imaćemo neke ne baš pametne poslovne poteze. I uvek će se, bez obzira koliko predano i pošteno radiš svoj posao naći neko da te ospori ili barem zameri nešto. Međutim, ako želiš da budeš ponosan na svoj poslovni razvoj, bez bojazni da neko uperi prstom u tebe, nije zgoreg da usvojiš neke od ovih saveta.
Ne insistira se badava na ovome. Videli smo masu printskrinovanih nepismenih mejlova, bezbroj puta ljude na visokim funkcijama kako se gađaju padežima i kongruencijom. Nemoj biti jedan od njih.
Takođe, poznavanje nekih osnovnih pravila poslovne korespondencije je neophodno. Pitaj umešnije kolege, istražuj po netu. Kako se počinje poslovno pismo, a kako završava? Kako se pišu molbe, predugovori? Šta je za attach, a šta za telo mejla? Ovakve informacije, kao i osnove gramatike i pravopisa su nadohvat ruke, uostalom, potraži po internetu, isplatiće ti se.
Iako zvuči neverovatno, veliki broj ljudi ne zna šta je poslovni ton preko telefona. Vežbaj da razgovaraš koncizno, jasno i ljubazno. Ne ostavljaj sagovornika da čeka i ne preuzimaj drugi poziv ako nije neophodno. Razgovori treba da traju koliko je potrebno, isto važi za poslovne sastaanke.
Svejedno da li si na bitnom sastanku ili pauzi za kafu, ne bi trebalo da izgubiš svest – da se ipak nalaziš na poslu. Sasvim je normalno da se sprijateljiš sa kolegama, međutim, preterana intimizacija može biti samo kontraproduktivna – niko ne voli takozvane klanove, a sve ono što otkriješ, a može se podvesti pod pikantno – uvek će i ostali saznati. Takođe, privatni život zadrži za sebe. Veruj mi na reč, ukoliko telefonski razgovor završite sa “Kuco/maco, volim te” gotovo svi prisutni će ti se smejati u sebi.
Svejedno da li je u pitanju poslodavac ili sekretarica, i koji je razlog napuštanja posla, uvek ostanite u kontaktu sa nekim. Ne prekidajte komunikaciju, jer osim što ne znate kada će vam zatrebati neka informacija ili usluga, jako je lepo nekom ostati u prijatnom sećanju. Takođe, ne libite se da izađete u susret kada vas neko nešto zamoli. Poslovni transferi se ovih godina odigravaju munjevito, tako da nikada ne možete znati s kim ćete ponovo biti u timu.
Da odmah napravimo razliku – jedno je kad neko svoj posao ne obavlja kako treba i prebacuje ga na druge, a posve drugo ako prema nekome gajite animozitet. Ne zamerajte drugima ono što bi moglo da se zameri vama. Takođe, zaboravite “drukanje” jer ćete time protiv sebe u jednom trrenutku okrenuti i saveznike. Za početak, pokušajte da situaciju sagledate iz nekog neutralnog ugla, pitajte nekog iskusnijeg za savet, ali ne dozvolite sebi da se kompromitujete time što ćete nekom poturiti nogu ili raditi na njegovom urušavanjau, ma kakva osoba bila u pitanju.
Ma koliko zvučalo kao kliše, ovo je jako bitna stvar. Starije, tojest, iskusnije kolege često imaju stav da su za sve u pravu i sve znaju, ali, umesto da to dočekate na nož, gledajte i upijajte, bilo da je u pitanju prodaja nekretnina u Beogradu ili novinarstvo. Na prvom mestu, od njh može dosta da se nauči, bilo na pozitivnom primeru, ili na njihovim greškama. Opet, starije kolege vole poštovanje neke hijerarhije – ne uskačite im u reč, ne trudite se da budete pametniji i bolji od njih, već im priđite iz pozicije učenika. Začudićete se koliko ćete tek tad naučiti.
Jednostavno, bez nje ste ništarija od čoveka. U dolasku se govori “dobar dan/jutro”, u odlasku “doviđenja/zdravo”. Postoji i čarobna reč “hvala”, koja upućuje da cenite nečiji trud, kao i “molim te/možeš li” umesto naređivanja. Persirajte svakom dok vas ne zamoli za suprotno.
Svakako najveći problemi koji se tiču profesionalnog razvoja. Niko od kolega i saradnika nije tu zbog vas, već zbog posla. Takođe, zamerke nisu upućene vama lično, već načinu na koji ste nešto uradili. Prihvatite to i gurajte dalje. Što se tiče nadobudnosti, ona nikome nije donela korist. Čak i glavnokomandujući podstaju predmet podsmeha kada se tako ponašaju, zašto bi bio drugačiji slučaj sa vama? Naravno da treba imati svoj stav, biti svestan sopstvenih kvaliteta i gajiti neku kulturnu distancu prema saradnicima, ali ne zaboravite da nikako ne treba preterivati u ovome.
Sujeta. Svi je imamo, zar ne? I zdrava je u nekoj određenoj meri – naime, ako imate urođen poriv da uvek budete u pravu, radite posao na najbolji mogući način, i da retko ko može da vas zaseni, sujeta zna biti prilično motivišuća. Međutim, ako ne dozvoljavate nikom da bude bolji, pametniji i vredniji od vas, pokopaće vas više nego ijedna navedena stavka iz ovog teksta. Svako je zamenjiv, čuli smo to x puta. Ne dozvolite svom egotripu da vas dovede do toga.
Koliko poznajete ljudi koji su dugo u poslu, a da nisu savladali neku od ovih stvari? Dosta, složićete se. Nemojte dozvoliti da vam poslovna reputacija bude ukaljana samo zbog toga što niste hteli malo da poradite na sebi. Zar treba da dođete u situaciju da anagažujete nekog da vam pegla biografiju – sekundarni efekti neće izostati, međutim, istinu će uvek znati oni koji su sarađivali sa vama.
Zabranjeno je preuzimanje dela ili celog sadržaja bez navođenja i linkovanja izvora u skladu s Moodiranje Uslovima korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
© 2011-2023. Moodiranje. Sva prava zadržana. Izrada sajta: ХАЈДУЦИ