fbpx

Zelenim do plavetnila ili kako da manje truješ sebe praveći dobre izbore

Vožnja je svakako iskustvo svaki put kada sednemo za volan, ali i izvor ne samo frustracija, već i zagađenja. Automobili nisu jedini, ali su svuda oko nas, a dok se svet guši i tone u nepovratne dubine globalnog zagrevanja, sve je “gorućije” pitanje – šta činiti?

Automobili i druga prevozna javna ili lična sredstva su jedni od glavnih zagađivača vazduha. Iako je to samo jedan element sveopšteg  zagađenja životne sredine i prirode, svakako je najsveprisutniji. Uticaj zagađenja na zemljište i sve što jedemo, pijemo i unosimo pukim disanjem u sebe, pospešeno i bukom kao sttresorom, digitalnim svetom i zračenjima utiče značajno na stvaranje efekta staklene bašte koji za posledicu ima globalne klimatske promene. Možda se i najmanje radi o narušavanju samog izgleda okoline i prirodnih lepota, iako je svakako remećenje pejzaža najupčatljivije i najočiglednije ako pogledamo.

Iako deluje da je automobilska industrija samo jedan od faktora, što realno i jeste, i dalje njoj zapravo pripadaju gotovo najveće zasluge za zagađenje prirode i naše sredine.

Društvena odgovornost i potencijalna rešenja zagađenja

Kada su u pitanju automobili, sve više se govori o hibridnim i električnim vozilima.

Hibridni automobili su oni automobili koji za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umesto jednog kao što je slučaj kod tradicionalnih automobila. Najčešća je kombinacija benzinskog ili dizelskog motora s elektromotorom, kao što je to slučaj kod Toyote Prius.

Hibridni automobili su od nedavno postali vrlo popularni jer imaju znatno manju emisiju štetnih plinova koji zagađuju vazduh i uzrokuju kisele kiše. Sve češće se poznati proizvođači okreću proizvodnji ovog tipa vozila, kao na primer: Toyota, Ford, Cadillac, Honda, Saab, GMC, Chevrolet, Saturn, Chrysler, Dodge, Citroën i Nissan.

S obzirom na autonomnost električnog pogona, hibridi se dele na delimične (engl. Mild hybrid) i potpune (engl. Full hybrid). Potpuni hibrid je po definiciji onaj kojem je omogućena vožnja vozilom koji radi na pogon samo pomoću elektromotora. U tom slučaju elektromotor ima u pravilu barem jednu trećinu snage motora s unutrašnjim sagorevanjem. Kod delimičnog hibrida elektromotor služi samo kao pomoć motoru s unutarnjim sagorevanjem. Stoga je delimični hibrid i znatno jeftiniji, ali kako je dodatna snaga koju on razvija manja, i ušteda goriva je manja.

S obzirom na vezu mehaničkog i električnog dela hibridni pogonski sastavi se mogu podeliti u tri grupe:

  • serijski,
  • paralelni i
  • serijsko-paralelni hibridi.

(izvor: Wikipedia)

Kod većine automobila, poznato je da vožnja u gradskim uslovima povećava potrošnju goriva. Ali, hibridi se ne ponašaju kao konvencionalni automobili. Za početak, oni obnavljaju energiju koja se inače ne iskorišćava, koriste oba motora i time postižu zavidne brojke potrošnje goriva – čak i do 3,0 l/100 km u urbanim sredinama. To su zaista rekordno niske vrednosti, koje mogu biti dodatno smanjene vožnjom u “Eco” režimu. Naravno, ako želite potpuno da izbegnete potrošnju goriva, jednostavno odaberite električni EV-režim, polako pritiskajte pedalu gasa i nećete potošiti nijednu kap goriva tokom ubrzavanja do 50 km/h.

Kada odaberete potpuno električni “Eco” režim rada, primetićete nešto zaista posebno. Automobil se kreće bez ikakve buke i vibracija. Takođe, u potpuno električnom načinu vožnje ne trošite ni kapi goriva niti emitujete gram štetnih gasova, a vozite se vrlo prijatno i bez stresa, čak i u najvećim urbanim sredinama.

Magazin “Newsweek” po drugi put imenovao je Toyotu kao “najzelenijeg“ proizvođača automobila na svetu, što Toyotu dovodi u top 5% globalnih kompanija. U kategoriji automobila, Toyota je imenovana kao najbolja kompanija u svetskoj industriji. Od 500 “najzelenijih“ kompanija, Toyota se nalazi na #16 mestu na svetu, a u kategoriji automobilske industrije na #1 mestu.

Toyota je nagrađena zbog svojih dostignuća u oblasti ekologije i proizvodnje eko-osetljivih hibridnih i benzinskih automobila. Ova dostignuća dovela su Toyotu, najvećeg svetskog proizvođača automobila, ispred uglednih svetskih kompanija poput Applea, Starbucksa i Nikea. Konstantna Toyotina posvećenost održivim inicijativama doprinela je boljem ovogodišnjem rangiranju kompanije.

Od samog osnivanja kompanije, očuvanje životne sredine bilo je u središtu svega što radimo u Toyoti. Pokretanje našeg “Environmental Challenge 2050“, 2015. godine, ojačane su ključne oblasti u kojima smanjujemo naš uticaj na životnu sredinu, tokom životnog ciklusa naših proizvoda. Priznanje magazina Newsweek dokazuje da je održiva strategija koju je Toyota usvojila, isplativa na duge staze – Dr. Johan van Zyl, predsednik i CEO, Toyota Motor Europe

Uz brojne i dostupne usluge kao što je Toyota servis, nema razloga za brigu niti suzdržavanje od implementiranja ovakvih rešenja u svakodnevnom životu.

Vreme je da se probudimo i pokrenemo za dobrobit nas i sveta posle nas.

Komentari