Za mene je rešenje ličnih problema bilo napuštanje sigurnosti koji mi je prethodni posao pružao i pokretanje sopstvenog biznisa. Iako me je predugo užasavala i sama pomisao na taj prvi korak, ovakvo moje rešenje se pokazalo vrednim svakog trenutka unutrašnje borbe sa sopstvenim strahovima, sumnjama i trenutnim slabostima i upravo toliko uspešno rešenje želim da […]
Dopunjeno: 27. 11. 2020.
Za mene je rešenje ličnih problema bilo napuštanje sigurnosti koji mi je prethodni posao pružao i pokretanje sopstvenog biznisa. Iako me je predugo užasavala i sama pomisao na taj prvi korak, ovakvo moje rešenje se pokazalo vrednim svakog trenutka unutrašnje borbe sa sopstvenim strahovima, sumnjama i trenutnim slabostima i upravo toliko uspešno rešenje želim da pružim svojim klijentima ili makar zdušno pomognem da do njega stignu na svoj način.
Priroda mog posla zahteva da konstantno učim i dopunjujem svoje znanje, kao i da pratim i pravovremeno reagujem na sve promene u industriji kojom se bavim. Upravo me je jedna ovakva promena i navela da se još jednom uputim van zone svog komfora. Naime, od početka COVID-19 pandemije i donošenja mera bezbednosti koje je prate, sve veći broj klijenata se počeo raspitivati o mogućnosti prodaje svojih proizvoda kroz online shop.
U želji da im izađem u susret, rešila sam da svoje dosadašnje iskustvo, u kombinaciji sa iskustvom bliskih saradnika, ali i proverenih onlajn izvora, spakujem u jedan format i olakšam pronalaženje najoptimalnijeg rešenja za njihov problem. A pošto vas, moje čitaoce, cenim koliko i svoje klijente, u nastavku delim sa vama u jednostavnoj formi ono što sam do sada saznala, naučila i zaključila.
Ukratko, ako ste mislili da sami probate da napravite svoje rešenje pohađanjem onlajn kurseva i gledanjem Youtube videa, kratko i jasno vam savetujem – nemojte! Teoretski, ovakvo rešenje bi moglo da vas ne košta gotovo ništa (domen i hosting morate platiti). Praktično, koštaće vas mnogo više od novca – koštaće vas vremena, živaca i sna. Ukoliko ipak odlučite da ne poslušate moj savet – pa, makar ćete shvatiti zbog čega IT stručnjaci imaju onolike plate.
Imate ideju, imate predstavu o tome kako želite da vaš online shop izgleda, kakve sve funkcionalnosti treba da ima – niko na netu neće imati rešenje kao vi! Naravno, ovo je izvodivo ukoliko uposlite ozbiljnu IT firmu i spremni ste da potrošite jednako ozbiljnu količinu novca.
Nažalost, velika je verovatnoća da će se desiti sledeći scenario:
programeri/developeri/dizajneri koji rade na vašem rešenju će vam na veoma logičan način objasniti zbog čega ni polovina onoga što ste vi zamislili neće moći da se implementira na način na koji ste vi želeli, zbog čega je vizuelno rešenje koje ste vi zamislili prevaziđeno još početkom veka i zbog čega ćete na kraju morati napraviti kompromise na koje u samom startu nikako niste računali.
Po mom mišljenju, najveće prednosti ovakvog rešenja su to što bi ono u potpunosti bilo u vašem vlasništvu i što biste imali potpunu autonomiju što se tiče upravljačkog sistema – takozvanog CMS-a (Content Management System). Opet, praksa se iz mog ličnog iskustva i iz iskustva mnogih sa kojima sam na ovu temu razgovarala, pokazala dosta kompleksnijom.
Autonomija vašeg sistema najčešće traje do prvog trenutka kada shvatite da, nakon što vam je ekipa koja je kreirala vaše rešenje vrlo jasno i opširno objasnila kako ceo sistem funkcioniše, da ste više od pola stvari zaboravili, a “uputstvo za upotrebu” koje su vam sastavili, kao i ono što ste zapisali kao podsetnik vam sada deluju kao špansko selo.
U najboljem slučaju, dakle čak i ako ste sve “pohvatali” i spremni ste da započnete svoj online biznis, shvatićete da pored svih obaveza oko samog proizvoda za prodaju preko vašeg novog web shopa, vi jednostavno nemate vremena da se njime bavite. Primorani ste ili da platite održavanje sistema ili zaposlite stručnu osobu da obavlja taj deo posla.
Jedan detalj iz ličnog iskustva – promenila sam tri verzije ovog sajta dok konačno nisam došla do zadovoljavajućeg rešenja. Bolno mi je i da pomislim na vreme, novac i solidan snop živaca kojima sam to iskustvo platila. Web shopovi su kudikamo komplikovaniji za izradu od prosečnog sajta.
Još jedan detalj iz ličnog iskustva – na vremenski okvir koji vam firme ili pojedinci daju za izradu, komotno možete računati na još dva do tri puta toliko vremena usled pomeranja rokova iz najrazličitijih razloga.
Ah da, viđala sam slučajeve kad programer koji je napravio web sajt i više nije na projektu odbija da onom koji je preuzeo posao pruži potrebne informacije.
Rešavanje dostave i plaćanja je košmar za sebe.
WordPress je jedna od najboljih i najzastupljenijih website platformi na internetu danas – u isto vreme i jedna od najjednostavnijih za korišćenje. Uz to, priča se po SEO krugovima da je i Google “miljenik” što se tiče optimizacije za pretraživače. Ima mnoštvo izbora što se tiče “dodataka” odnosno pluginova koji su testirani i ocenjivani od strane ogromnog broja korisnika. Iako maksimalno pojednostavljen, proces “podizanja” sajta i dodavanja pluginova je i dalje za prosečnog korisnika suviše zahtevan, tako da ćete, ukoliko već ne vladate nekim veštinama na ovom polju, verovatno morati platiti nekome da to učini umesto vas.
Postoje vrlo povoljne, pa i besplatne teme koje čak i onima sa krajnje upitnim osećajem za estetiku i postavke na sajtu mogu pomoći da odaberu više nego pristojno rešenje na koje će dodati svoj web shop plugin. Međutim, isti taj WooCommerce plugin je donekle i ograničavajući faktor po pitanju izbora, jer nisu sve teme kompatibilne sa ovim pluginom, tako da ćete se možda morati zadovoljiti sa temom koja vam nije bila prvi izbor.
Prilagodljivost je još jedna od bitnih prednosti ovog rešenja – sistem koji se ovoliko dugo nalazi na samom svetskom vrhu je svakako tu dobrim delom i zbog ove svoje karakteristike, tako da ćete relativno lako uskladiti online shop svojim potrebama. Sa druge strane, dosta ograničena podrška za korisnike vam može izbiti još koji dinar u slučaju tehničkih problema.
Dodavanje i uklanjanje proizvoda je veoma jednostavno, njihova preglednost je odlična i uz to dobijate i statističke podatke o prodaji.
Ono što bi moglo da predstavlja najveći problem sa ovim rešenjem tiče se bezbednosti. Sistem koji je ovoliko popularan nije mogao da izbegne pažnju sajber-kriminalaca koji se dovijaju na razne načine da vam poture takozvani “back door”, odnosno prolaz kroz koji mogu doći do srži vašeg sistema i preuzeti sajt ili njegove delove. WordPress ekipa je potpuno svesna ovih problema i iz tog razloga redovno izbacuju updatee preko kojih iste uklanjaju. Nažalost, neretko se desi da ažuriranje sistema dovede do novih problema – najčešće sa kompatibilnošću plugina i njihova ozbiljnost varira od manjih zastoja do potpunog pada sajta. Ovo opet zahteva intervenciju profesionalca, a profesionalac zahteva novi monetarni izdatak.
Što se tiče plaćanja, Paypal i Stripe su opcije koje vam ne predstavljaju dodatni izdatak, ali ubacivanje kartičnih opcija vam može zadati ozbiljnu glavobolju. Reći ću samo da je ovo ogroman izazov za developere, stoga ne čudi što su se pojavile firme koje se bave isključivo implementacijom kartičnog plaćanja (i nisu nimalo povoljni).
Ovo je platforma namenjena i u potpunosti prilagođena online prodaji. Kao i WP, Shopify se nalazi na samom svetskom vrhu po jednostavnosti korišćenja, kao i po broju korisnika. Kreiranje web shopa je izuzetno lako zbog velike predusretljivosti sistema, ali svakako bi razlika između rešenja do kojeg je došao prosečan i iskusan korisnik bila veoma primetna. Sajt i shop su vrlo pregledni, kategorije jasno definisane i pretraga radi besprekorno. Statistički izveštaji o prodaji su vam takođe na raspolaganju.
Ovo rešenje nije besplatno, ali postoji veliki broj planova vrlo širokog cenovnog okvira, tako da svako može sebi priuštiti neku od opcija, a u zavisnosti od dubine džepa. Još jedna prednost je to što ne plaćate hosting – zakup domena je i u ovom slučaju vaša obaveza.
Za razliku od ostalih rešenja, vaš Shopify online shop nije zapravo vaš. Vi ga ne kupujete, već zakupljujete na mesečnom nivou.
Ovo može biti mana ukoliko ne preferirate da neka druga strana parcijalno drži u šaci vaš biznis, ali imajte na umu da vam u okviru mesečne pretplate stoji i solidna korisnička podrška.
Najveća mana ovog sistema je ograničena mogućnost izmena. U suštini, imate dosta opcija, ali to vam je što vam je. Nemate mogućnost menjanja koda, prilagođavanja sajta vašim potrebama, optimizacije za pretraživače itd, što vam smanjuje i ustaljene i kreativne načine za poboljšanje sistema, a samim tim i prodaje.
Kao i u slučaju WordPressa, implementacija plaćanja putem kartica je prilična glavobolja, ali nije neizvodljivo.
Shopify ima solidan broj tema, ali i ogroman broj korisnika, pa su se najpopularnije teme počele ponavljati u toj meri da neretko nailazite na blizance svog shop-a.
Za kraj sam ostavila jedno domaće rešenje za koje sam saznala preko prijatelja iz Novog Sada, rodnog mesta ovog sistema. Cartizz je nastao pre oko godinu dana i do danas je već okupio trocifren broj korisnika. Tvorci ovog sistema su pri njegovom kreiranju imali na umu sledeću ideju: jednostavnost = funkcionalnost. U toj nameri su i uspeli – Cartizz je izuzetno jednostavan za korišćenje, a uz to i vrlo brz i stabilan.
Jednostavnost sa sobom nosi i određene restrikcije, tako da originalno rešenje dolazi bez mogućnosti kreiranja pod-kategorija.
Ovo rešenje funkcioniše po principu “ključ u ruke” – dakle, kontaktirate sa ekipom iz Cartizza, iznesete svoju ideju, date im potrebne informacije i oni vam dostave gotov online shop i to u rekordnom vremenu – u nekim slučajevima već za 24 časa.
Izgled shopa će biti prilagođen vašem brendu, sa vašim logotipom. Ono što je po mom mišljenju najveća mana sistema je ekstremno ograničen broj tema koje su vam na raspolaganju (svega dve), tako da za sada ne možete računati na neki unikatan izgled vaše prodavnice.
Ono što Cartizz sistem nudi, a ja nisam našla u ponudi nijednog drugog online shop rešenja, jesu mobilne aplikacije za Android i iOS operativne sisteme – i koje dobijate besplatno. Aplikacija ima funkcionalnost web shopa, tako da preko bilo kog mobilnog uređaja vaši kupci mogu obaviti kupovinu kao i preko desktop računara.
Za svaku porudžbinu dobijate obaveštenje na zvaničnu imejl adresu koju dobijate uz sistem, kao i preko aplikacije, dok vam sistem kreira bazu kupaca sa svim bitnim podacima za svakog kupca pojedinačno. U okviru sistema dobijate i predefinisana rešenja za akcije i popuste koja lako možete prilagoditi vašim potrebama, tako da možete, recimo, na osnovu podataka koje ste prikupili napraviti posebne pogodnosti za najvernije kupce ili najveće potrošače.
Ogromnu prednost ovog rešenja nad ostalima čini integracija velikog broja platnih sistema, tako da vaši kupci mogu platiti proizvode pouzećem, fakturom (u slučaju firmi) i svim većim platnim karticama.
Još jedna mana sistema je što kao i u slučaju Shopifya, vi niste vlasnik svog shopa, nego ga iznajmljujete na mesečnom nivou. Pozitivne strane ovoga su to što vam na raspolaganju stoji besprekorna korisnička podrška na našem jeziku, a troškovi mesečnog održavanja su u cenovnom okviru jednog pristojnog ručka.
Nadam se da sam pomogla onima koji imaju dilemu kako da realizuju svoj online shop. Za koju god opciju da se odlučite – da, potrebno je ulaganje vremena i novca, međutim, gledajući dugoročno, ovo nije trošak već investicija. Ako su najveći svetski trgovinski i modni brendovi usmerili svoju prodaju na online, verujte mi da je to izvesnost za sve ostale biznise.
Zabranjeno je preuzimanje dela ili celog sadržaja bez navođenja i linkovanja izvora u skladu s Moodiranje Uslovima korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
© 2011-2024. Moodiranje. Sva prava zadržana. Izrada sajta: ХАЈДУЦИ