fbpx

Nije teško NE BITI KRETEN dok dete prati nastavu “na daljinu”

Situacija nije nimalo jednostavnija u odnosu na proleće: roditeljima je i dalje teško da se priviknu na nov režim, deci još teže, a nastavnike niko ne pita kako im je.

Ponavlja se eksperiment koji se već pokazao kao neuspešan u većini slučajeva. Pozitivan ishod se pokazao kao ostvariv jedino uz ogroman trud i podjednako zalaganje nastavnika, đaka, roditelja i TV produkcije, o čemu smo već pisali.

 

Deca nisu toliko angažovana koliko inače budu, nekima to prija, nekima i ne baš. Mnogi roditelji širom sveta su se osećali kao da njihova deca nisu mnogo naučila, što opet i nije sasvim tačno, ali ono što ostavlja prostor za zabrinutost jeste:

  • u kojoj meri je bio narušen psiho-socijalni momenat,
  • usvajanje radnih navika,
  • a posebno šta će biti sa novim generacijama koje u školske klupe tek sedaju.

Tu su i pitanja svih onih dodatnih aktivnosti, kao i toga na koji način se njima pristupa, od muzičkih škola u kojima je deo edukacija takođe prebačen na Viber grupe, do skola stranih jezika koje su omogućile da se roditelji opredele za online vid učenja ove jeseni. Dobar primer je Institut za strane jezike koji je uprkos nemilim okolnostima uspeo da održi sve kurseve do kraja. Poznajući brojne nastavnike jezika, zatim iz muzičkih škola, učitelje i učiteljice, roditelje i đake lično, ali i kao roditelj dece koja idu i u školu i na vanredne aktivnosti, ovaj tekst delom govori i o iskustvima i pitanjima kojima se treba pozabaviti sa obe strane.

Mnoga od tih pitanja su sistemska i ne mogu puno učiniti za njihovo rešavanje ni pojedini roditelji ni nastavnici. Jedan od problema doduše bio je svakako i momenat u kojem su nastavnici i roditelji usmereniji na digitalnu komunikaciju, ali i nastavnici i sami đaci, čime se otvorio novi prostor za rad, ali bez mnogo strukturiranih uvida o tome kako taj rad treba da izgleda.

Kako da nastavnici i roditelji pomognu jedni drugima

Postoje konkretni načini na koje roditelji mogu pomoći u poboljšanju iskustva učenja na daljinu za svoje dete – a što je najvažnije, za školske drugove i nastavnike njihovog deteta. Mnogo toga se svodi na običan stari bonton.

Iako svi daju sve od sebe i iako su, pretpostavimo, njihove namere dobre, roditelji zaista mogu da otežaju i čak opstruiraju rad nastavnicima u ovim okolnostima.

Evo pet jednostavnih načina kako da izbegnete kreten tokom učenja deteta na daljinu ove jeseni.

#1 Ne budite mikromenadžeri

U ne-COVID vreme, roditelji i staratelji ostavljaju svoju decu u školi, na određeno vreme, a zatim se ponovo okupljaju bez kristalno jasnog obračuna svakog minuta ili aktivnosti. Uz učenje na daljinu, naravno, sve aktivnosti su bile smeštene u naše dnevne sobe i kuhinje. Odgovornost i strah su čest razlog što nekad roditelji preteraju u kontroli svih zadataka i aktivnosti.

Borite se protiv nagona za mikro-upravljanjem! Ne trudite se da budete šef učitelju vašeg deteta! Neka rade svoj posao. Ponašanje deteta se često menja kada roditelji uđu u učionice i volontiraju u ne-COVID vreme. Morate im dati prostora da budu ono što jesu bez vas u blizini.

Naravno, kao roditelj, morate biti praktični, a mnogo zavisi od starosti vašeg deteta. Nije isto imati dete u vrtiću kojem će možda i biti potreban neko na način koji učeniku 5. razreda nije potreban.

#2 Utišajte zvukove

To je tako osnovno, ali tako važno: decu treba naučiti da kada su na vezi s nastavnikom i ostalim đacima, jednostavno je nekulturno da se sa strane čuju zvukovi telefona, notifikacija i slično.

Nastavnici će svakako opomenuti ako dođe do distrakcije, no, na roditeljima je da ponavljaju ovo deci, sve dok im ne preraste u podrazumevano ponašanje, kao što je dizanje ruke, kada želimo reč.

Distrakcije u vidu zvukova negativno utiču na svu prisutnu decu, a i samog nastavnika.

Upravo je zato važno osigurati to da vaše dete razume kako se koristi tehnologija, kao i da se i sami, ukoliko niste imali prilike da se susretnete sa određenim platformama, sa njom bolje upoznate.

#3 Razmislite pre nego što nešto uradite

Siri Fiske, autor platforme za online učenje, ispričao je priču o učitelju koji je sa učenikom radio na neformalnoj proceni trenutnih matematičkih veština, koristeći materijale na kojima je pisalo „drugi razred“. Učenik, koji ide u treći razred, uznemirio se i rekao majci. Odmah je počela da šalje poruke učitelju – usred lekcije.

Žena je bukvalno počela da urla u telefon!

„Roditelji moraju da imaju uvid u to koliko je ljudi u toj „virtuelnoj sobi“ i zbog čega zaista vredi poremetiti čitavu lekciju“, zaključuje Fiske.

Dakle, zapitajte se: Da li se ovo podiže na toliki nivo drame i da li je to nešto o čemu bih zapravo razgovarao sa učiteljicom svog deteta tokom ne-COVID vremena? Ako jeste, učinite to – ali u pravo vreme. Ne prekidajte nastavnike dok su zauzeti radeći svoj posao.

#4 Ne smetajte deci

„Silni članci su napisani o tome koliko je teško roditeljima pored dece koja uče kod kuće, i to stoji. Ali, takođe je i deci teško pored roditelja koji se vrzmaju okolo“, smatra Fiske.

Sam prolazak kroz kadar može narušiti pažnju. I ne samo za vašeg učenika, već i za njegove školske drugove. Imajte na umu šta se događa u kadru.

Naravno, ovo je samo jedan od razloga zašto detetu treba odrediti namensko mesto za praćenje nastave i interakciju s nastavnikom.

#5 Budite strpljivi sa nastavnicima – i poštujte koliko se trude

Nastavnik može predavati lekciju preko unapred snimljene emisije, uživo online iz učionice, možda čak iz svog doma, ali to nije vaša briga, niti u to treba da se mešate! Ulažu izuzetno duge sate za pripreme i bave se neprekidnim promenama. Mi roditelji moramo na to da pazimo.

Komunikacija jeste važna tokom ove situacije, ali ne u svakom trenutku i po svaku cenu.

Nemojte opterećivati nastavnike: iako su online i na mrežama, nisu dostupni 24/7! Sve što očekujete za sebe, poštujte i za njih. Zamislite komunikaciju sa 20ak dece i još po dvoje roditelja na to. Za svaki razred. Moramo sada polaziti s mesta poštovanja i razumevanja pre svega. Svima nama su naša deca najbitnija, i nikome nije lako da preuzme na sebe dodatnu obavezu kontrole i nadzora radova i zadataka. Ali to suštinski nije toliko opterećenje ako prepustimo zadatke deci, a pomognemo im pre svega u logistici.

Važno je pratiti instrukcije date od strane nastavnika, posebno u Viber grupama. Ako je potrebno poslati zadatak – pošaljite nastavnici odvojeno. Ako je potrebno pitati nešto -pitajte odvojeno osim ako se ne odnosi na sve. Đacima objasnite da Viber grupe nisu za šale i besmislena ćaskanja, proveravajte ih i usmerite.

Dodavati masovno ljude u Viber grupe bez njihovog znanja je, najblaže rečeno, nepristojno!

Nastavnici sada imaju težak zadatak, da decu vaspitaju i u ovom kontekstu, a znamo da to ni roditeljima nije lako. Izazova ima mnogo. Ali to je sada taj svet u kojem jesmo i džaba nam je da se pitamo zašto i kako. Jer alternativa nema, i tako je kako je. Moramo dati sve od sebe i verovati da ti posvećeni ljudi kojima je to posao takođe to čine. I verujte da je i nama lepše i lakše da imamo normalnu nastavu i radimo svoj posao, ali da suština školovanja mora da se očuva – učenje i radne obaveze, samostalnost i poštovanje pre svega. Deca to vide od nas. I moramo im to pokazivati, između ostalog, čak i ako nam je teško, tako što ćemo se suzdržati kritika pred njima i komentara, jer će tako pored svega što ni njima nije lako, još dobiti i osećaje krivice.

Mi to možemo. Inače smo postali džangrizavi matorci kakvih smo se grozili dok smo i sami bili klinci.

Preko HuffPost

Preporuke s weba

Komentari