fbpx

Ovo je najzdravija i najjeftinija žitarica koju smo potisnuli iz ishrane i dajemo je svinjama i pticama!

Proso je žitarica prisutna u ishrani još od kamenog doba, na svim kontinentima. U našoj kuhinji je posebno bio zastupljen, a za njega se vezuju različita verovanja: da tera zle duhove, vraća zdravlje, čak i da priziva partnera i bogatstvo.

Nažalost, u modernoj kuhinji je slabo zastupljeno, međutim, ako imate problem sa nadimanjem, ne reagujete dobro na gluten, osećate se tromo kada jedete hleb i ostale žitarice, želite da popravite zdravlje, pravi je trenutak da uvrstite ovu blagotvornu žitaricu u svoju ishranu.

Za početak, valja naglasiti da je proso jedina žitarica koja ne sadrži gluten, te se stoga preporučuje osobama sa nadraženim želucem i nervoznim crevima.

Zbog kompleksa hranljivih vrednosti se nalazi na prvom mestu među žitaricama:

  • vitamini A, E i B (ceo kompleks vitamina B);
  • bogat aminokiselinama (argininom, triptofanom, lizinom, cistinom, histidinom, torozinom, rastvorljivom silicijumovom kiselinom);
  • minerali: kalcijum, fosfor, gvožđe, natrijum, kalijum, magnezijum, sumpor, fluor, jod.

Proso spada u takozvane “bazne“ namirnice, a posebno se preporučuje osobama sa srčanim smetnjama.

Proso: korišćenje i priprema

Pre kuvanja, proso dobro operite mlazom vode kroz cediljku, a tokom kuvanja (koje treba da bude na srednjoj temperaturi) skidajte kašikom penu koja će se stvoriti; neki savetuju da čak i promenite vodu tokom kuvanja.

Još jedna od blagodeti ove namirnice osim što je izuzetno zdrava je ta, što može da zameni nekoliko žitarica, a evo i kako.

Proso može biti odlična podloga, tojest, zamena za rižoto. Obarite ga dokle ne ispari sva voda, a potom dodajte sastojke koje inače stavljate u rižoto. Odlična kombinacija je sa ribom iz konzerve i nekim slanim dodatkom po želji: sitno seckani krastavčići ili kapar.

Neki izvori navode da se proja kod nas prvobitno pravila od prosa. Postupak je gotovo identičan: umesto kukuruznog brašna u obareno proso dodajte ulje, so, projino brašno i po želji komadiće sira. Pecite na uobičajeni način: u nauljenom plenu, na manje od 200 stepeni, dvadesetak minuta.

Čorbe, supe, potaži: umesto dodatka brašna koji podrazumevaju neki recepti, jednostavno dodajte proso pred kraj kuvanja, dok ne omekša. Sjajna kombinacija je tikvice ili karfiol sa prosom i kiselom pavlakom.

Musaka od prosa će se dopasti čak i ljubiteljima “teške“ hrane: proso samo po sebi ima bogat i blago slan ukus zbog količine minerala, tako da ne zahteva pojačivače ukusa. Na dno pleha poslažite tikvice ili krompir isečene na kolutove, preko toga stavite skuvano proso, zatim red kuvanog povrća (karfiol, brokoli, prokelj…), potom ponovo red kuvanog prosa. Možete dodati seckane šampinjone, masline ili kapar. Odgore ponovo poslažite krompir ili tikvice seckane na kolutove, a zatim prelijte mešavinom dva jajeta i pavlake. Pospite origanom, peršunom ili vlašcem i pecite dvadesetak minuta.

Proso takođe možete koristiti kao prilog glavnom jelu umesto krompir pirea, pomfrita, barenog krompira ili palente, a isto tako možete napraviti i pljeskavice od njega tako što ćete ga dobro ocediiti, dodati tunjevinu iz konzerve, kačkavalj ili feta sir i peći u teflon tiganju uz minimum ulja.

Jednom kada budeete otkrili blagodeti ove izuzetno hranljive namirnice ona će postati glavni sastojak vaše ishrane, a organizam će vam biti jako zahvalan!

Izvor BKTVnews

Komentari